onsdag 8 mars 2017

Rester från förr

Ett hopp fram, två hopp bakåt! 

Idag är det den Internationella kvinnodagen. Det är på många sätt en påminnelse om tiden. Om gamla mönster och beteenden. Men också om att vi behandlar varandra olika än idag. 

Några droppar i vårt hav: 
Till exempel att kvinnor och män får olika lön trots lika arbete. 
Att män och kvinnor med samma sjukdom eller problem blir sjukskrivna olika länge. Eller att män är normen inom medicinsk forskning. 

Att Sverige fortfarande inte har haft en kvinnlig statsminister. Eller att det är färre kvinnor i bolagsstyrelser. Trots att mer jämställda bolagsstyrelser har bättre avkastning än de med fler män.  

För att inte tala om alla brott som kvinnor utsetts för dagligen. 
Och så vidare tills att havet svämmar över!

Jag ser dagen som en erinran för mig som kvinna och mamma. Jag gör sällan rätt men jag försöker. Och även det kan vara en signal. Det handlar om vilka värden jag vill förmedla till vår son och dotter. Om kärlek, förhoppningar, förmågor och framtidstro. Om allas lika värde och rätten till sig själv. Om ödmjukhet och rättvisa. 

Men också en dag för män att visa vägen. Att vara förebilder för de som kommer efter för en jämställd framtid. 

För morgondagens vuxna är ju de som är barn idag. 


Greetings from last year

To the moon or down?

Inga kommentarer: