söndag 21 april 2024

Trampa i vindbyar

Det kan vara rätt ensamt att trampa själv i motvind. Men när det gör mig starkare fortsätter jag. 

Igår fick det bli ett kortare pass på cykeln igen. Tackar motorn för extra kraft när det behövs och däcken för stabilitet i blåsten. Söndagar innebär sen länge styrketräning - så även idag. Jag är glad för att jag har haft sällskap av barnen vid två av veckans promenadtillfällen. 

Min mamma hade precis fyllt 44 år när hon dog efter en operation. Jag är nu 45 år och har alltså levt längre än vad hon gjorde. Det händer att jag tappar bort mig själv bland alla påhittade måsten. Men någonstans i grunden finns ringklockan som påminner om att stanna upp vid det viktiga i livet. En bättre period i kroppen innebär mer rörelse och ett piggare huvud. Det ger i sin tur bättre energi att umgås med familj och vänner. 

Idag är det Sveriges Overshoot Day. Resten av året kommer vi att leva på lånade tillgångar från framtida generationer.  Jag tror på många små steg för förändring och att var och en måste hitta sitt sätt att bidra till omställningen. Under de senaste fem åren har jag stegvis valt att fokusera på den mat som jag äter och en övergång till andrahands-konsumtion av kläder. Mer om det en annan dag. 

Kul att se att ni är ett gäng som hittar hit. Det värmer. 




'


Inga kommentarer: