söndag 7 april 2024

I spår och sådd


Första lördagen i april börjar med mulet väder innan molnen delar sig och solen återvänder. Jag sträckläser Charlotte Kallas ”Skam den som ger sig. Berättat för Johan Esk". Vi har mycket snö för april. Fyllda hängrännor gör att det skvalar i stupröret när det tinar. Samtidigt är tårarna hela tiden på lut när jag läser. Det både gnager och glädjer när jag läser berättelsen. Har ni inte läst den, så läs eller lyssna.

När jag pausar tänker på hur kärleken till skidåkningen gjorde att jag hamnade i Norrbotten, i byn vid älven, Älvsbyn. Det är länge sen nu. Jag blev aldrig den längdåkare som jag drömde om men byn har gett mig mycket annat.

Söndagen tar vid och jag fortsätter med Kallas bok. Det har snöat igen och jag äter en långsam frukost. Sätter mer frön i jord, såsom grönkål, lila kål och spetskål. Sallat, rädisor och rosenskära. Värmer mat till barn och gör min söndagsstyrka.













Inga kommentarer: