söndag 24 mars 2024

Så vaknar en bokmal

Det blev en lång frånvaro här. Men jag saknar skrivandet och börjar smått med ord som bläddras, scrollas och lyssnas. Jag läser igen. Inte riktigt som i den yngre tonårstiden då böcker och träning var livet - men nästan.

2024 har inte börjat på bästa sätt men saker som inte fungerar kan onekligen ge plats för annat. En bra grej är att jag orkar läsa och lyssna på böcker. Jag tar mig igenom berättelserna och böcker avslutas. Så i det avseendet inleds året på topp, i varierad terräng dessutom.

Jag kan uppskatta att läsa texter där innebörden inte är glasklar. Där föreställningen om världen inte är utstakad eller tvärsäker. Några rader på vers eller ett utmanande rim. Samtidigt gillar jag böcker med statistik och fakta. Sånt som kan öka förståelse och ge förklaringsmodeller. Vittnesmål från sånt som städats undan. Ord för att lära mer om andra och på så sätt sig själv.

Andra gånger tycker jag att det finns något rofyllt i att läsa enkla berättelser för avkoppling och tidsfördriv. En flykt från verkligheten om du gillar att använda dig av sådana uttryck. Exempelvis en snabb berättelse om kärlek som slutar lyckligt men som gärna innehåller en knorr.

Läsning kan också vara som att hålla en vän i handen. Ett minne från uppväxttiden som delas. En text som förmedlar samma känsla som en själv går runt med, vare sig det är glädje, ilska eller sorg. En förbannad kämpande mamma eller en döende äldre människa.

Samhörighet. Ett gemensamt fuck-you-finger åt mäns sätt att hålla varandra om ryggen. Eller en påminnelse om den där gången du fick en armbåge i sidan för att du inte uppfattat att du som tjej tog plats/eller röst i en mans oskrivna territorium.

Jag har uppdaterat listan på bloggen med böcker som avslutats under 2024. Många av böckerna har kvinnliga författare och det är med avsikt. Därmed inte sagt att männens berättelser inte är viktiga.









Inga kommentarer: