fredag 8 juni 2018

Att orientera sig



Jag har haft lyckan att tillbringa både morsdag och nationaldagen ute i skogen. Barnen håller på att lära sig att orientera, vilket innebär att även jag lär mig. 

Jag läser sällan på ledig tid nu. Men jag har börjat att lyssna på söndagsintervjuerna med partiledarna inför höstens val. Ja, radio är för mig det bästa sättet att orientera mig i vad som händer nära och runtomkring. En bra intervju eller ett bra inslag kan gå runt ett tag innan jag släpper det. Ibland lyssnar jag igen och igen. 

Förra sommaren tog jag mig endast tid att lyssna på ett sommarprat. Men det jag lyssnade på var grymt bra. Om det är någon som är nyfiken på vilket så var det Annakarin Nybergs. Jag både grät och skattade. För mig var det väl investerad radiotid. Vi är nog många som råkat ut för någon med härskarteknik. Jag önskar mer utrymme till kvinnor som har något viktigt att berätta. Med driv, engagemang och erfarenheter. Både personliga och baserad på vetenskap. 

Just nu önskar jag också mer tacksamhet. För jag tycker att det är många som har ofantligt mycket men som ändå bara gnäller. Det kan definitivt göra så att jag tappar tålamodet. Och det är ingen politiskt hälsning eller ett ställningstagande. Det är snarare en fråga om allmänt hyfs och att se sig omkring i omgivningen och världen. 


Igår plockade jag bort Facebooks app från telefonen. Inte för att jag har hängt där jättemycket utan för att jag insåg att appen är en energitjuv. Det passerar mycket fint i flödet från vänner men också mycket annat som skapar irritation. Jag gör därför ett aktivt val och plockar bort appen ett tag. Min energi behöver jag använda till viktigare saker. Ingenting blir bättre om jag bara går runt och gnäller. 



Inga kommentarer: