måndag 4 september 2017

Om en springande tid

Eller en sprungen tid? Tankarna snurrar runt tid. Om snabb och långsam tid. Om kvalitet och kvantitet. Att tidens värde är vårt val av innehåll. Det är jag eller du som väljer vad som är viktigt för oss. 

I fredags var jag på utbildning i Stockholm. Dagen började tidigt. Alltför tidigt om du frågar mig. Men det är fascinerande. Förflyttningen i kilometer. På ett par timmar är vi 100 mil bort. Om vi vill. 

Jag kan känna tempot öka. Inte nödvändigtvis men ändå litegrann. Alla dessa människor. Hur vi korsar varandras banor och nästan krockar. Centimetrar ifrån varandra men med milsvid distans. När jag vänder hemåt igen upplever jag myllret på Centralen. En fredag strax innan fyra. Vad skyndar vi till? Ja, tänker jag. Det är nog många som skyndar av precis samma anledning som mig.

Utbildningen var bra och utbytet med de andra kursdeltagarna likaså. Jag såg tyvärr inte mycket att vår fina huvudstad. Men jag glädja mig åt att jag skymtade Johan Olsson när jag gick runt på Arlanda. Hepp!

Klockan är strax efter åtta när taxin lämnar av mig utanför huset. En stund senare hittar jag en del av familjen intill en eld. De andra lekandes med en vän. Jag landar en stund i lågornas sken. 
















Inga kommentarer: